اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه قیچی

اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه قیچی

دستگاه قیچی چیست ؟

دستگاه قیچی یکی از مهم ترین تجهیزات در کارگاه های صنعتی به حساب می آید از این دستگاه برای برش ورقه های که دارای طول بلند هستند مورد استفاده قرار می گیرد .

دستگاه قیچی باعث افزایش سرعت در برش ورقه ها با ضخامت 30 میلی متر را دارد این قیچی معمولا بر اساس مکانیزم یا فشار روغن عمل می کنند .

این دستگاه از دو تیغه ساخته شده است ، تیغه پایینی روی لبه میز قیچی قرار گرفته است و ثابت است و تیغه بالایی متحرک است .

و برش ورقه ها بر اساس حرکت عمودی تیغه بالایی نسبت به تیغه پایینی حدود 1تا6 درجه است .

اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه قیچی  :

  • بدنه دستگاه قیچی
  • موتور دستگاه قیچی
  • نگهدارنده ورق 
  • تیغه دستگاه قیچی 

 

بدنه دستگاه قیچی چیست؟

داشتن بدنه برای تجهیزات صنعتی یکی از مهم ترین اجزای سازنده بشمار می آید بدنه ها را می توان به روش های مختلف تولید کرد .

مثلا بدنه ها را می توان از ورقه های فولادی غلطک کاری شده و قطعات ریخته شده استفاده کرد برای ساخت بدنه های تجهیزات صنعتی لازم به ذکر است که می توان از ترکیب این دو روش هم بدنه را تولید کرد .

بدنه دستگاه های قیچی به گونه ای است که در برابر نیروی وارده شده به آن بسیار مستحکم و محکم هستند. 

اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه قیچی

موتور دستگاه قیچی چیست؟

موتور مهم ترین قطعه محسوب می شود در ابزار های صنعتی و ماشین آلات و کاربرد اصلی این قطعه این است که انتقال قدرت را شروع می کند .

ظرفیت بکارگیری موتور در این گونه از قیچی ها بسیار بالا انتخاب می شود به دلیل این که فشار وارد شده به موتور در هنگام کار سرعت بالا و بسیار زیاد است.

هر اندازه که کیفیت موتور بالا باشد سرعت برش ورق ها نیز بالا می رود .

 

نگهدارنده ورق چیست؟

نگهدارنده ورق کاربرد اصلی آن بر پایه ی نگهداشتن ورقه ها در هنگام برش است که این برش توسط دستگاه های برش صورت می گیرد .

نکته ای که باید توجه کرد این است که اگر قسمت نگهدارنده ورق به درستی تنظیم نشده باشد ورق ها در هنگام برش ثابت در یک جا قرار نمی گیرد و در هنگام کار تکان می خورد و در نهایت نمی توان انتظار یک برشی دقیق و صحیح را داشت.

به طور کلی نگهدارنده ورق نقش مهمی را در فرایند برش کاری ورق ها دارد و از آنجایی که نیروی زیادی که در اثر حرکت تیغه بالایی دستگاه و برش وارد می شود نگهدارنده ورق  باید از استقامت بالایی برخوردار باشد و اگر برعکس این موضوع رخ بدهد باعث ایجاد آسیب جدی به تیغه و ورقه ها وارد کند .

و لازم به ذکر است که تعویض و هزینه ی تعمیر تیغه نیز بسیار بالا است در نتیجه باید از نگهدارنده ورق  اطمینان لازم و درست را به دست آوریم و بعد شروع به کار کنیم .

 

تیغه دستگاه قیچی  چیست ؟

وجود تیغه در دستگاه قیچی یکی از مهم ترین بخش هایی است که در روند برش کاری ورقه ها تاثیر میگذارد. معمولا جنس این تیغه از فولاد است اگر جنس تیغه از فولاد باشد به مراتب مطلوب تر است و نتیجه ی برش کاری نیز بهتر و صحیح صورت می گیرد ولی اگر جنس تیغه از فولاد نباشد ممکن است نتایج دلخواه به دست نیاید.

تیغه ها در مرور زمان کند می شوند و وقتی که این تیغه ها کند می شوند کار با آنها باعث می شود بر روی ورقه ها پیلیسه ایجاد کند که این ایجاد پلیسه بر روی کار مطلوب نخواهد بود .

برای این که تیغه های کند شده را تیز کنیم از ماشین سنگ دقیق استفاده می کنیم و وقتی تیغه ها کند میشوند باعث وارد شدن آسیب به دستگاه قیچی نیز میشود .

اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه قیچی

 

سخن پایانی 

همان طور که گفته شد ،  دستگاه قیچی یکی از مهم ترین تجهیزات در کارگاه های صنعتی به حساب می آید از این دستگاه برای برش ورقه های که دارای طول بلند هستند مورد استفاده قرار می گیرد .

و اجزای تشکیل دهنده دستگاه های قیچی مکانیکی و هیدرولیکی با هم یکسان هستند در واقع تفاوت اصلی در این است که این دو دستگاه در مکانیزم قدرت یا نیروی محرکه است .

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0